باغ خونی مشهد باغی اسرارآمیز در دل شهر
نوشته شده توسط : gheirati

اغ خونی مشهد از جمله باغ های قدیمی شهر با قدمتی 200 ساله است. این باغ به دوران قاجاریه برمی گردد. به دلیل وجود چشمه طبیعی از ابتدای احداث در این باغ به آن "باغ چشمه" هم می گفتند.

باغ خونی مشهد باغی اسرارآمیز در دل شهر
 
 

 در دوران قاجار معماری و شکل ظاهری باغ ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. به همین دلیل باغ خونی مشهد با وسواس خاصی در آن دوره ساخته شد. تا بتواند بیانگر دوران کهن آن زمان برای آیندگان و بازدیدکنندگان زمان خودش باشد. هر چند که با گذشت سالها و بی مهری هایی که در بازسازی و نگهداری این باغ شده بازهم شاهد زیبایی چشم نواز این باغ هستیم.

دلیل نامگذاری باغ خونی چه چیست؟

باغ خونی مشهد در زمان ناصرالدین شاه نامگذاری شد. از اسامی قبلی این باغ می توان به باغ روس ها و باغ چشمه اشاره کرد. درباره اسم این باغ نقل قول های زیادی شده است. اما احتمال داده می شود نام باغ از واژه های پهلوی الهام گرفته باشد.

دلیل نامگذاری باغ خونی چه چیست؟
 
 

واژه خون در زمان های قدیم فارسی خونیک، خین، خانیک گفته می شده که به معنای چشمه بوده است. به همین دلیل احتمال می دهند معنی باغ که قبلا به نام باغ چشمه بوده از این واژه نشات گرفته باشد. روایات زیادی برای نامگذاری باغ خونی مشهد وجد دارد اما به دلایل ادبیاتی این دلیل از همه معقول تر بوده است.

تاریخچه باغ خونی مشهد چه بوده است؟

بر اساس مستندات تاریخی باغ خونی مشهد یک باغ شخصی بوده است. در آینده این باغ از تصرف شخص درآمده و دولتی می شود. در زمان هایی که کمونیسم وارد ایران شد، روس ها توانستند این مکان تاریخی را تصاحب کنند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن تاریخچه-باغ-خونی-مشهد-چه-بوده-است؟.jpg است
 
 

از آن زمان که این باغ به تصرف روس ها در آمد تا مدتی به نام باغ روس ها معروف بوده است. کمونیسم ها این منطقه را تبدیل به مقر نظامی، سیاسی و شخصی خود کرده بودند. همچنین طبق مستندات این باغ جایی بوده است که مسجد گوهرشاد را از آنجا به توپ بستند.

عمارت باغ خونی در کجای شهر واقع شده است؟

باغ خونی مشهد با مساحت 6 هزار هکتار در سال 79 بعنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. این باغ اسرارآمیز سنتی در کوچه نهم خیابان عنصری واقع شده است. اگر با تور مشهد به این شهر پر جاذبه سفر کردید، حتما از این باغ جذاب دیدن کنید. در این عمارت می توانید شاهد شاهکارهای به جا مانده از دوران قاجار باشید.

عمارت باغ خونی در کجای شهر واقع شده است؟
 
 

نکته جالب توجه در خصوص این منطقه این است که قبلا یعنی در 200 سال گذشته در بخش خارجی شهر قرار داشته است. اما حالا به دلیل گسترش شهر مشهد این باغ در مرکز شهر قرار گرفته است.

به دلیل قرار گرفتن باغ در معرض گردشگری این مکان هرروز میزبان گردشگران و توریست های خارجی است. اگر قصد بازدید از این باغ کهن قاجاری را دارید می توانید از ساعت 8 تا 22 به این مکان دیدنی بروید.

هتل های نزدیک باغ

اگر قصد رزرو هتل در نزدیکی باغ خونی مشهد را دارید ما تعدادی این هتل ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

 




:: برچسب‌ها: باغ چشمه مشهد , باغ های مشهد , هتل های نزدیک باغ , ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: